billionphotos-2273709

„...Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi...”

                                                                           Janusz Korczak

Jaki jest sześciolatek? 

Rozwój społeczny i emocjonalny               

  • Podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji
  • Chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy, ..naj..naj..
  • W dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny
  • Czasem oszukuje
  • Jest bardzo czuły na krytykę
  • Ma problem z przyznaniem się do winy
  • Może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i       zwyciężania
  • Przyjaźni się głownie z osobami tej samej płci
  • Ma najlepszego przyjaciela
  • Ma trudność z zauważaniem potrzeb innych
  • W tym wieku kontakty z mamą bywają trudne
  • Boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia, itp.                                                                                                                                                                                              

Rozwój fizyczny i motoryczny

  • Hałaśliwy
  • Żywiołowy
  • Pełen energii
  • Sprawny fizycznie
  • Lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć
  • Nie boi się ryzyka, kompletnie nie myśli o niebezpieczeństwie
  • Ma czasem problemy z koordynacja ruchową (okres wzrostu)
  • Bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków- powód do dumy
  • Dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem
  • Biega, skacze, wspina się,
  • Jeździ na 2 kołowym rowerze
  • Może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach
  • Rysuje koło , kwadrat, prostokąt, romb

Rozwój intelektualny                                                                  

  • Dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki
  • Używa ok. 4 tys.słów
  • Rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki
  • Rozróżnia prawą i lewą stronę
  • Układa puzzle
  • Podejmuje samodzielnie decyzje
  • Rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb,
  • Rozumie, ze rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości
  • Rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym
  • Zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku
  • Potrafi się skupić na ok. 15 min.
  • Nie ma rozdzielności uwagi
  • Bawi się w zabawy z podziałem na role
  • Interesuje się przyrodą i jej zjawiskami
  • Swobodnie prowadzi rozmowy
  • Próbuje uzasadniać swoje decyzje

Życzymy wspaniałej przygody z sześciolatkiem!