„...Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi...”
Janusz Korczak
Jaki jest siedmiolatek?
Rozwój społeczny i emocjonalny
- jest spokojniejszy niż sześciolatek !
- bardziej skryty
- skłonny do narzekania
- stroni od mamy, ale też i innych domowników
- chce mieć swój pokój, aby się schronić i strzec swoich rzeczy (skarbów)
- ma ogromną chęć poznania świata
- kolekcjonerstwo – zbiera wszystko: kamyki, znaczki, szkiełka….
- robinsonada – ogromna chęć przeżywania przygód
- budowanie szałasów, domków, baz…
- rozwój wyobraźni – „wybujała” może prowadzić do strachu
- nie liczy się z opinią rówieśników o sobie
- szybko się załamuje, traci wiarę w siebie (potykając się o błahe sprawy), szybko też wraca do równowagi
- porównuje się z innymi, przechwala, rywalizuje, – kto lepszy, kto mądrzejszy, czyj tato silniejszy…
- naśladuje zachowania dorosłych – buduje autorytet, własną postawę
- ma ogromną potrzebę bezpieczeństwa ze strony bliskich: wsparcia, zrozumienia, akceptacji
- nie potrafi ukryć emocji, gdy jest zły, radosny, smutny… to wyraża to całym sobą
Rozwój fizyczny i motoryczny
- ma ogromną potrzebę ruchu
- jest nadmiernie pobudliwy
- ma prawie kompletne uzębienie
- następuje rozwój organów wewnętrznych
- serce i płuca rozwijają się wolniej
- sprawnie funkcjonują analizatory np.wzrokowy
- ma zdolność do dużych wysiłków, ale też szybko się męczy
- rozwój wszystkich zmysłów, stąd chęć poznania poprzez polizanie, dotknięcie, opukanie…
- mięśnie duże rozwijają się szybciej, niż małe stąd dużo ruchów zbędnych, zamaszystych, niezdarnych
- ma elastyczny kościec
- łatwo uczy się nowych form aktywności ruchowej : jeździ na rowerze, hulajnodze, rolkach, nartach, pływa, skacze….
Rozwój intelektualny
- lubi patrzeć, słuchać, obserwować
- poszerza się jego zasób słownictwa
- kształtuje pojęcia, definicje
- mowa staje się w pełni złożona
- buduje pełne zdania
- ma ogromny głód wiedzy, poznania
- doskonali się jego pamięć
- dominują zabawy zespołowe, tematyczne, konstrukcyjne, logiczne
- rozumowanie jest coraz bardziej zgodne z zasadami logiki
- nie potrafi samodzielnie rozdzielić, przygotować materiału do nauki-uczy się wszystkiego „na pamięć”
- często zbyt dużo od siebie wymaga
- rozumie zadania, ale nie zawsze potrafi poradzić sobie z nimi do końca
- przyswaja normy społeczne, nauka co dobre, a co złe
- uczy się przejawiania uczuć
- ma swoje dobre i złe dni
- ma dni pobudzenia umysłowego, ale i dni gdy wszystko zapomina
- dobrze różnicuje, klasyfikuje, porównuje
- myślenie konkretne – analiza, synteza, uogólnienia występują w odniesieniu do konkretnych przedmiotów,
- zjawisk – czegoś co dziecko doświadczyło
- prawidłowo spostrzega, obrazy, kontury, schematy, rysunki
- łatwo zapamiętuje to, co go interesuje
- skupia się na zadaniu max. 15-20 minut
- Sen: powinien trwać 10 godzin
Życzymy wspaniałej przygody z siedmiolatkiem!