billionphotos-2444863

           „...Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi...”

                                                                           Janusz Korczak

Jaki jest siedmiolatek? 

Rozwój społeczny i emocjonalny

  • jest spokojniejszy niż sześciolatek !
  • bardziej skryty
  • skłonny do narzekania
  • stroni od mamy, ale też i innych domowników
  • chce mieć swój pokój, aby się schronić i strzec swoich rzeczy (skarbów)
  • ma ogromną chęć poznania świata
  • kolekcjonerstwo – zbiera wszystko: kamyki, znaczki, szkiełka….
  • robinsonada – ogromna chęć przeżywania przygód
  • budowanie szałasów, domków, baz…
  • rozwój wyobraźni – „wybujała” może prowadzić do strachu
  • nie liczy się z opinią rówieśników o sobie
  • szybko się załamuje, traci wiarę w siebie (potykając się o błahe sprawy), szybko też wraca do równowagi
  • porównuje się z innymi, przechwala, rywalizuje, – kto lepszy, kto mądrzejszy, czyj tato silniejszy…
  • naśladuje zachowania dorosłych – buduje autorytet, własną postawę
  • ma ogromną potrzebę bezpieczeństwa ze strony bliskich: wsparcia, zrozumienia, akceptacji
  • nie potrafi ukryć emocji, gdy jest zły, radosny, smutny… to wyraża to całym sobą

 

Rozwój fizyczny i motoryczny 

  • ma ogromną potrzebę ruchu
  • jest nadmiernie pobudliwy
  • ma prawie kompletne uzębienie
  • następuje rozwój organów wewnętrznych
  • serce i płuca rozwijają się wolniej
  • sprawnie funkcjonują analizatory np.wzrokowy
  • ma zdolność do dużych wysiłków, ale też szybko się męczy
  • rozwój wszystkich zmysłów, stąd chęć poznania poprzez polizanie, dotknięcie, opukanie…
  • mięśnie duże rozwijają się szybciej, niż małe stąd dużo ruchów zbędnych, zamaszystych,  niezdarnych
  • ma elastyczny kościec
  • łatwo uczy się nowych form aktywności ruchowej : jeździ na rowerze, hulajnodze, rolkach, nartach, pływa, skacze….

 

Rozwój intelektualny

  • lubi patrzeć, słuchać, obserwować
  • poszerza się jego zasób słownictwa
  • kształtuje pojęcia, definicje
  • mowa staje się w pełni złożona
  • buduje pełne zdania
  • ma ogromny głód wiedzy, poznania
  • doskonali się jego pamięć                              
  • dominują zabawy zespołowe, tematyczne, konstrukcyjne, logiczne
  • rozumowanie jest coraz bardziej zgodne  z zasadami logiki
  • nie potrafi samodzielnie rozdzielić, przygotować materiału do nauki-uczy się wszystkiego „na pamięć”
  • często zbyt dużo od siebie wymaga
  • rozumie zadania, ale nie zawsze potrafi poradzić sobie z nimi do końca
  • przyswaja normy społeczne, nauka co dobre, a co złe
  • uczy się przejawiania uczuć
  • ma swoje dobre i złe dni
  • ma dni pobudzenia umysłowego, ale i dni gdy wszystko zapomina
  • dobrze różnicuje, klasyfikuje, porównuje
  • myślenie konkretne – analiza, synteza, uogólnienia występują w odniesieniu do konkretnych przedmiotów,
  • zjawisk – czegoś co dziecko doświadczyło
  • prawidłowo spostrzega, obrazy, kontury, schematy, rysunki
  • łatwo zapamiętuje to, co go interesuje
  • skupia się na zadaniu max. 15-20 minut
  • Sen: powinien trwać 10 godzin

Życzymy wspaniałej przygody z siedmiolatkiem!