Zadania dla klasy 0b

wpis w: Zadania dla klasy 0b | 0
Dzień dobry ☀ 
 
Dzisiaj opowiemy sobie o dzieciach mieszkających w innych zakątkach świata. Myślicie, że są takie jak wy? Czy lubią te same zabawy? Potrawy?  Czy ubierają się w takie same ubrania? 
 
1. „Inny” – słuchanie opowiadania A. Widzowskiej.

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.
– To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.
– Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.
Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem, od razu zaczynała kichać.
– Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.
– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.
Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich wyrazów.
– To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?
– Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj.
Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.
– Ja mam starszego brata Adama, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.
Zbliżał się Dzień Babci i Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich  nie chciało występować razem z nowym kolegą.
– Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.
– Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.
– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.
– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada.
Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.
– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie.
Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.
– On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku!
Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja.
Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami z imbirem.
Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.
 
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. Proszę o zadanie kilku pytań:
– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?
– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?
– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?
– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?
– Czy wszyscy muszą być tacy sami?
– Jak Ty zareagował byś na nowego kolegę?
 
2. „Dzieci świata” – oglądanie zdjęć przedstawiających dzieci z różnych stron świata.
 
Zachecam, by razem z dzieckiem oglądać zdjęcia przedstawiające dzieci z różnych stron świata (dodane jako załącznik). Można opisywać jak wyglądają. Warto powiedzieć z jakiego kraju (kontynentu) pochodzą dzieci z ilustracji.

3. „Zdjęcia i obrazki” – łączenie w pary gra on-line
 
Przedszkolaku, połącz w pary zdjęcia przedstawiające dzieci z różnych stron świata z ich obrazkowymi odpowiednikami.
 
4. „Jesteśmy dziećmi”- słuchanie i śpiewanie piosenki
 
5.  „Skąd jesteśmy i ile mamy lat? – zajęcia matematyczne – karta pracy
 
Dzieci:
− oglądają obrazki i mówią o tym, co na nich widzą,
− mówią, w co ubrane są dzieci z różnych krajów,
− liczą palce, które pokazują dzieci,
− mówią, ile lat mają: Ada, Paloma, Diego i Kazuo
 
Powodzenia 😀