Szanowni Rodzice uczniów klasy „0”

wpis w: Komunikat | 0

W tym trudnym dla nas wszystkich czasie, chciałybyśmy zachęcić Państwa wraz z dziećmi do wykonania kilku przyjemnych, a przy tym pożytecznych ćwiczeń logopedycznych. Pragniemy zwrócić uwagę, żeby podczas codziennych czynności rozmawiać z dziećmi, słuchać co mają do powiedzenia, poprawiać wypowiedzi dziecka (ale nie natarczywie ;-)!), zwłaszcza gdy zauważą Państwo, że dziecko potrafi już wypowiedzieć ćwiczoną głoskę np.: „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, „r”.

Podczas jedzenia, mówienia, zabawy, oglądania telewizji prosimy aby zwracać uwagę na:

  • poprawne żucie i gryzienie (nie pozwalajmy na „niechlujne” jedzenie)
  • zamykanie ust i oddychanie nosem (oczywiście, gdy dziecko nie ma kataru)
  • chowanie języka  w jamie ustnej podczas wypowiedzi np. głosek „s”, „z”, „c”, „dz”

W tym czasie warto również sprawdzić czy dziecko potrafi wydmuchać nos. Jeśli nie ma kataru warto poćwiczyć tę umiejętność poprzez łatwe zabawy np. dmuchanie na lekkie przedmioty – chusteczka higieniczna pocięta na paski, płatki kukurydziane.

Poniżej prezentujemy kilka zabaw, które z pewnością przydadzą się w trakcie ćwiczeń. 

  1. Czytajmy głośno bajki – szczególnie te, które dzieci uwielbiają i chętnie słuchają. Warto wspólne czytanie połączyć z oglądaniem tematycznych książek dydaktycznych: o zwierzętach, warzywach, życiu na wsi, w mieście, sportach. Pokazujmy wspólnie palcem, naśladujmy odgłosy, mówmy nazwy kolorów. Zadawajmy dzieciom pytania do treści – w ten sposób ćwiczymy rozumienie i pamięć. Dzieci kochają takie zabawy! Możemy prosić również dzieci, aby samodzielnie próbowały nazwać ilustracje.
  2. Rysujmy! Wspólny czas w domu jest znakomitą okazją do rozwinięcia talentu plastycznego. Rysujmy proste obiekty, opowiadając przy tym co robimy. Z czasem możemy stopniować trudność, rysując np. emocje. Jest to świetny trening umysłu – opowiadając o emocjach, uczymy się empatii i wrażliwości. Starajmy się rysować wg instrukcji, np. narysuj dom, obok domu drzewo, pod drzewem jabłko… Dzięki temu ćwiczymy pamięć słuchową, koncentrację oraz stosunki przestrzenne. Możemy też zamienić się rolami – dzieci rysują, dorośli zgadują 🙂 
  3. Wykorzystajmy przedmioty codziennego użytku do ćwiczeń oddechowych. Niemal wszystkiego możemy użyć w zabawie! Piłeczki pingpongowe, piórka, kawałki papieru, bańki mydlane… Pamiętajmy przy tym, że oddychamy nosem 🙂 

dodała: Daria Pawlak, Bogumiła Wilk