„...Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi...”
Janusz Korczak
Rozwój społeczny i emocjonalny
- Podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji
- Chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy, ..naj..naj..
- W dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny
- Czasem oszukuje
- Jest bardzo czuły na krytykę
- Ma problem z przyznaniem się do winy
- Może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania
- Przyjaźni się głownie z osobami tej samej płci
- Ma najlepszego przyjaciela
- Ma trudność z zauważaniem potrzeb innych
- W tym wieku kontakty z mamą bywają trudne
- Boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia, itp.
Rozwój fizyczny i motoryczny
- Hałaśliwy
- Żywiołowy
- Pełen energii
- Sprawny fizycznie
- Lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć
- Nie boi się ryzyka, kompletnie nie myśli o niebezpieczeństwie
- Ma czasem problemy z koordynacja ruchową (okres wzrostu)
- Bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków- powód do dumy
- Dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem
- Biega, skacze, wspina się,
- Jeździ na 2 kołowym rowerze
- Może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach
- Rysuje koło , kwadrat, prostokąt, romb
Rozwój intelektualny
- Dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki
- Używa ok. 4 tys.słów
- Rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki
- Rozróżnia prawą i lewą stronę
- Układa puzzle
- Podejmuje samodzielnie decyzje
- Rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb,
- Rozumie, ze rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości
- Rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym
- Zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku
- Potrafi się skupić na ok. 15 min.
- Nie ma rozdzielności uwagi
- Bawi się w zabawy z podziałem na role
- Interesuje się przyrodą i jej zjawiskami
- Swobodnie prowadzi rozmowy
- Próbuje uzasadniać swoje decyzje
Życzymy wspaniałej przygody z sześciolatkiem!